wolna strefa - serwis tańca [strona główna]free zone - dance service [home page]


© serwis tańca

działy serwisu tańca:

najnowsze wiadomości

recenzje serwisu tańca

wywiady serwisu tańca

teksty serwisu tańca

galeria fotografii tanecznej

forum dyskusyjne

promocja tańca współczesnego:

katalog tańca - katalog polskich teatrów tańca współczesnego

międzynarodowy dzień tańca - serwis informacyjny

impresariat tańca - organizacja spektakli tańca współczesnego

działalność wolnej strefy:

fabryka tańca - program patronatów prasowych i tanecznych produkcji teatralnych wolnej strefy

republika tańca - projekt prezentacyjny wolnej strefy

anex solo festival - festiwal solistów tańca współczesnego

strefa tańca - miesięcznik o tańcu współczesnym

dodatkowe informacje:

wolna strefa - podstawowe informacje o stowarzyszeniu i jego działalności

serwis tańca - wyniki oglądalności, możliwości promocyjne, reklama, historia, współpracownicy

kontakt z wolną strefą
kontakt z serwisem tańca

wolna strefa - serwis tańca: Witamy w pierwszym w Polsce serwisie tańca i centrum informacji o tańcu współczesnym. Nasza strona działa od 2000 roku i jest największym internetowym kompendium wiedzy o polskich teatrach tańca.

Szukamy współpracowników, recenzentów, dziennikarzy zajmujących się tańcem współczesnym. Recenzje, zapowiedzi, informacje prosimy przysyłać na adres: serwistanca@poczta.onet.pl

Obejmujemy ciekawe imprezy teatralne i związane z tańcem współczesnym patronatem prasowym, oferujemy reklamy w serwisie tańca, organizujemy spektakle teatrów tańca - zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem: wolnastrefa@poczta.onet.pl



wolna strefa - serwis tańca
archiwum wiadomości
kwiecień 2007 [pełna wersja informacji z serwisu tańca]


"N" Ballet Preljocaj & Granular Synthesis - szczegóły

[09.04.2007] Spektakl "N" w wykonaniu Ballet Preljocaj i Granular Synthesis na 12 tancerzy dwukrotnie wystawiony zostanie w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Spektakle odbędą się 13 i 14 kwietnia. Organizatorem pokazów jest Instytut Francuski.

"N"
Ballet Preljocaj & Granular Synthesis
koncepcja i reżyseria: Angelin Preljocaj, Kurt Hentschläger, Ulf Langheinrich
choreografia: Angelin Preljocaj
opracowanie muzyczne i dźwiękowe: Ulf Langheinrich
obraz, światło i scenografia: Kurt Hentschläger
kostiumy: Angelin Preljocaj, Martine Hayer
kadrowanie ruchu: DoDes'Kaden
notacja: Dany Léveque
asystent dyrekcji artystycznej: Youri Van den Bosch
asystent/ koordynator prób: Claudia De Smet
tańczą: Virginie Caussin, Céline Galli, Anna Hagermark, Lorena O'Neill, Zaratiana Randrianantenaina, Nagisa Shirai, Hervé Chaussard, Damien Chevron, Craig Dawson, Davide Di Pretoro, Thomas Michaux, Yang Wang
dyrektor techniczny: Luc Corazza
kierownik dźwięku: Patrick Hude
kierownik świateł: Thomas Veyssiere
kierownik sceny: Michel Carbuccia
kierownik wideo: Fabrice Duhamel
kierownik ds. kostiumów: Claudine Duranti
produkcja: 2004 r.
koprodukcja: Théâtre National de Chaillot-Paris, Festival Montpellier Danse 2004, Festival Perspectives Sarrebruck / Moselle, Théâtre de l'Olivier - Istres, Groupe Partouche - Casino municipal Aix-Thermal
czas: 73 minuty

Uwaga: Spektakl zawiera dźwięki o wysokim natężeniu i niskich częstotliwościach oraz efekty stroboskopowe, które mogą być szkodliwe dla małych dzieci, kobiet w ciąży, epileptyków, osób używających kardiostymulatorów i aparatów słuchowych.

"N", tak zatytułowaliśmy wynik współpracy z Ulfem Langheinrichem i Kurtem Hentschlagerem. To "tytuł-maska", który podobnie jak to, o czym opowiadamy nie daje się nazwać, wypowiedzieć. Cierpienie, męczarnie, poniżenie, tortury, ciało będące podstawowym nośnikiem do zniszczenia, do unicestwienia.
Angelin Preljocaj

Koncepcja "homonimala" [człowieko-zwierza] została zdefiniowana już na samym początku naszej współpracy. Większość naszych początkowych pomysłów i zajęć stopniowo nabierała znaczenia. Podczas procesu twórczego, "N" - końcowy artefakt rozwinął się do formy ciągłej dwuznaczności, opisującej nie przedstawioną rzeczywistą historię lecz stan i atmosferę, a przede wszystkim zanik empatii.
Kurt Hentschläger

"Syn-aesthetic is not sync-aesthetic". Stworzony dźwięk buduje obraz dźwiękowy, rozbijający falę, rodzaj prawie niezależnego tworzywa rozłożonego na wiele, często niezliczonych warstw. Pomimo, iż konsystencja jest rozpoznawalna, z trudem odnajduje się w niej melodię. Wyobrażam sobie siłę, powolną ruchomą falę, na której wszystko dryfuje i się topi.
Ulf Langheinrich

Jak długie crescendo, "N", przechodzi od nieludzkiego półmroku do oślepiających świateł stroboskopowych, muzyka rozwija się również powoli od prawie niczego - ciągłego białego dźwięku, do gęstych splotów i frenezyjnych rytmów rezonującego basu, odczuwalnego fizycznie, porażającego, głuchego, niczym zbyt wolne bicia serca. Ta sztuka o nienawiści jest koszmarem, przez który przenika piękno wysublimowanego w ruchu ciała. "N" wydarte jest z piekła, obnaża potworność świata zostawiając przy tym miejsce na współczucie.
Agnes Freschel

Wokół tak silnego konceptu jakim jest piekło czarnych momentów naszej historii, "N" nie jest prostą klasyczną grą wideo. Opiera się bowiem na nowoczesnych technologiach, dzięki którym lepiej obnaża ponadczasową przemoc naszego świata. Choreograf ukazuje przemoc, która bez końca unicestwia całe narody. Porażające jest stwierdzenie, że w głębi wszystkich istot pod powracającymi odwiecznie pretekstami religijnymi i politycznymi ukryta jest przemoc. "N" stawia pytania natury fizycznej, filozoficznej i artystycznej o przemoc, która odwiecznie towarzyszy człowiekowi.
Marie Godfrin-Guidicelli

Granular Synthesis to owoc spotkania dwóch artystów multimedialnych, Kurta Hentschlägera i Ulfa Langheinricha dążących do scalenia dźwięku i obrazu w jedno i to samo medium. Koncepcja syntezy ziarnistej* wywodzi się z przestrzeni syntezy dźwiękowej. Pragnienie pracowania nad materiałem dźwiękowym i wizualnym jako na spójnej całości, doprowadziło ich do przełożenia tego konceptu na obszar wideo. Do tego celu stworzyli zestaw narzędzi i oprogramowania pozwalający artyście na interakcje z obrazem na takich samych zasadach jak muzykowi z instrumentem.

Koncepcja estetyczna rozwinęła się w stronę budowy konstrukcji opartej na audiowizualnej abstrakcji uzupełnionej przez użyte obrazy i dźwięki cyfrowe syntezatora, zrywając tym samym z materiałem wywodzącym się z rzeczywistości. Synteza ziarnista przeniosła się w ten sposób do przestrzeni, w której ziarna zbudowane z najbardziej intymnych cząstek cyfrowego obrazu przechodzą zabiegi przeznaczone zazwyczaj do obróbki dźwięku. Konceptualna granica pomiędzy dźwiękiem i obrazem zostaje w ten sposób całkowicie zatarta. Granular Synthesis pracuje dziś nad dźwiękiem jako substancją posiadającą ciało i obrazem jako forma ustrukturyzowaną poprzez ruch w czasie.

Kurt Hentschläger fascynuje się systemami sprzężeń zwrotnych oraz oddziaływaniu nowych technologii na ludzi. "...Jestem zarazem zaspokojony i sceptyczny wobec potencjału estetycznego i emocjonalnego technologii, wobec tej mieszanki ogromnej potęgi i prania mózgu" - twierdzi.

Ulf Langheinrich, bardzo wcześnie zainteresował się estetyką dźwięków elektronicznych "eksplorując w swoich utworach dźwiękowych obszary mikrotonalne połączone z klasyczną harmonią Zachodu, a nawet muzyką orientalną, azjatycką i japońską". "Naszą intencją było zaatakowanie publiczności bardziej niż jej zauroczenie, nawet jeśli potem zdaliśmy sobie sprawę, że mocne przeżycia są zawsze popularne. To co robimy, związane jest ze światem elektroniki i spektaklu, a jeszcze bardziej z ideami opery i rytuałów" - mówi Ulf Langheinrich.

---

* Synteza ziarnista - technika syntezy dźwięku oparta na rozłożeniu go na czasowe fragmenty (ziarna) i ponownym złożeniu, poprzez kolaż, opóźnienie, rozciągnięcie...

Recenzje:

"Angelin Preljocaj ukazuje mniej lub bardziej wyparte uczucie, które znajduje się w każdym z nas: pragnienie dominacji, posiadania, uprzedmiotowienia upragnionego ciała, z pasją, sadyzmem czy też w duchu zemsty. (...) Unikając odrażającego realizmu, Preljocaj nie staje do rywalizacji z wiadomościami telewizyjnymi lecz stara się uzmysłowić nam ukrytą w człowieku nietolerancję, gotową odezwać się przy okazji najmniejszego nawet incydentu".
René Sirvin, "Le Figaro", 2.07.2004


PRAWA AUTORSKIE:
1. tekst: © opracowanie materiałów promocyjnych organizatora i /lub/ wykonawcy: serwis tańca
2. zdjęcia: © brak publikacji

1. kopiowanie i przetwarzanie tekstu opublikowanych powyżej informacji: dozwolone z podaniem źródła
Dalsze publikacje muszą posiadać adnotację: "źródło: wolna strefa - serwis tańca", lub "źródło: www.wolnastrefa.republika.pl".

2. kopiowanie zdjęć ilustrujących opublikowane powyżej informacje: zabronione

Prosimy nie łamać praw autorskich.

więcej o prawach autorskich --->>>


~~~~~   powrót do strony głównej serwisu tańca


główna     serwis tańca


odkryć strony od 20.10.2000

wolna strefa - serwis tańca: taniec współczesny, taniec nowoczesny, modern dance, festiwale tańca, teatry tańca, warsztaty tańca współczesnego, katalog tańca

© wolf
wszystkie prawa zastrzeżone